status terkini maiza


salam semua...
blog ini berkisah tentang kehidupan harian dan perjalanan hidup maiza,terima kasih kerana singgah disini dan membaca dengan penuh sabar ,maklum la bahasa suka hati aje hehe.
sila tinggalkan komen supaya maiza bole membalas kunjungan anda :)

geng maiza..

Wednesday, 23 February 2011

cerita telur .....jom layan..

  hari ni maiza nak bercerita tentang telur..nak kongsi sikit ye..apa2 pun jom layan...







Pernahkah kita terfikir,
dari mana asalnya telur (ayam / itik) tersebut (dari mana keluarnya)?
Pernahkah kita terfikir untuk membasuh telur tersebut sebelum digunakan samada menggoreng, merebus atau sebagainya?
Contoh :

Cuba anda warnakan ia dan anggaplah ianya baru diperolehi dari kedai, kemudian anda ambil untuk dijadikan telur dadar.
Secara kebiasaannya anda akan pecahkan ia di dalam mangkuk / pinggan, kemudian anda masukkan bawang, garam dan sebagainya.

Cuba anda perhatikan jari jemari anda, adakah jari jemari anda terdapat warna seperti warna yang anda warnakan pada telur berkenaan? Sekiranya ada? Apa perasaan anda?

Cuba kita tukarkan warna tersebut kepada najis haiwan tersebut (ayam / itik). Adakah / Bukankah makanan anda bercampur najis? Adakah ianya haram dimakan? Adakah ianya tergolong dalam najis yang dimaafkan? ANDA SANGGUP MAKAN NAJIS?

Bukankah memakan makanan haram tempatnya di NERAKA? Penyelesaiannya mudah. Setiap kali anda ingin memasak berasaskan telur, pastikanlah ianya dibasuh terlebih dahulu.

Pastikan najis dan selaput licin yang menyelaputi kulit telur disingkirkan sepenuhnya. Selaput licin ini dapat dirasai apabila kulit telur mula terkena air. Ingatlah makanan yang anda makan akan membentuk peribadi anda... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ... ...

Fikirkan... ... ... ... .

Seeloknya selepas membeli telur basuhkan kesemuanya dahulu kemudian baru disimpan




petikan dari sumber blog lain saya nak share je harap maklum..benda ni bukan mainan ye..harap2 lepas ni sapa2 nak makan telur tu pastikan dah basuh bersih ye,,pakai sabun pun xpe hehe..jangan masuk mesin basuh sudah haha..

~maiza~ 

No comments: