status terkini maiza


salam semua...
blog ini berkisah tentang kehidupan harian dan perjalanan hidup maiza,terima kasih kerana singgah disini dan membaca dengan penuh sabar ,maklum la bahasa suka hati aje hehe.
sila tinggalkan komen supaya maiza bole membalas kunjungan anda :)

geng maiza..

Sunday, 13 March 2011

tutorial berus mekap roll..jom buat sendiri

 
hi..
hari ni maiza nak share 
cara buat 
beg berus mekap  
cantik x ni..senang je nak buat ni tau..
bahan2 yg korang perlukan 
kain corak yg korang suka(2 keping)
lis kain(pakai kain tu pun bole je..(ptong 1 inci)
buat panjang2 pun xpe biar lebih jangan kurang
gunting
benang ikut warna kain
berus mekap(of course la hehe)
mesin jahit klu xde pakai tangan pun bole lah..
mula-mula potong kain seperti gambar diatas..ukuran  panjang kain ialah
lebar 30cm x 2 kali ganda berus tu ye
potong kain 2 keping ye

lapis kain kat atas kain td,pastikan kain tu terbalik ye,
lipat sisi kain dan kelim
klu nak kemas bole seterika lis ni ye,maiza rasa lebih baik buat camni 
nampak kemas dan senang nak jahit
lipat kain tu dab ukur berus mekap korang 
pastikan panjangnya cukup ye..
nak senang buat cam dalam gambar je
ukur la panjang berus mekap tu ye..
pastu tandakan la ngan pen
guna pembaris tau kang senget lak hehe
dah siap tanda bole jahit ye..
jahit lis tu dulu baru lipat n jahit yg korang tanda tadi
 
jangan korang main jahit je
nanti xde pulak lubang nak masuk berus tu..
jangan salahkan maiza ye..
kena sabar tau..
dah siap jahit camni la
pastu try masukan berus ok x hehe..
dah siap jahit tu bole jahit lis tu kat tepi lak ye..ukuran dalam  10 inci
jahit dua2 belah tau
 
tada..
dah siap dah..bole lah lipat dan gulung camni n pastu ikat la 
cantik x..
suka tu bole komen ye..kesian maiza xde pun nak komen2 hehe..

4 comments:

zOeY zAu YaH said...

blog berwajah baru nampak? haha..tq kak sbb list blog saya.saya listkan blog kak ok.

dunia maiza said...

hehe,,saja nak tukar2 maklum la x pandai sangat ni pun main hentam je..tq list kan blog akak,

ADfeez said...

hehe.. bguih la... kalo xde tutorial nie dok pakat men beli je... tp laki kalo nk mudah beli je...:P

dunia maiza said...

lelaki x pakai berus kan hehe,beli unuk aweks bole la,,klu buat kan lagi depa suka tau hehe