status terkini maiza


salam semua...
blog ini berkisah tentang kehidupan harian dan perjalanan hidup maiza,terima kasih kerana singgah disini dan membaca dengan penuh sabar ,maklum la bahasa suka hati aje hehe.
sila tinggalkan komen supaya maiza bole membalas kunjungan anda :)

geng maiza..

Monday, 4 April 2011

step by step masak char koay teow bergambar :)




cara masak char koay teow maiza
mula-mula panaskan minyak dulu




kemudian masukan bawang putih dan tumis sekejab.kalu suka bole cincang tp maiza suka ketuk je,kemudian masukan udang 3 ekor kalu nak lebih pun bole sukahati korang la nak byk mana pun :P hehe

kemudian masukan cili tumis maiza sesudu je kalau suka pedas bole la tambah 2 sudu ye..





kemudian bole masuk kan kueh tiew tu ye,biasa mai letak segenggam je,kalau nak letak lebih pun bole je asalkan bahagia hehe



dah masuk kuew tiew tu kacau bg sebati dengan cili tu ye,,yg ni sekejap je sebab cili tu dah masak dah so xyah la lama2 ye





bila dah sebati bole la masukan taugeh dan kucai td ye..gaul sekejap je

masukan kan kicap char koay teow maiza yg telah dicairkan,biar mendidih ye





bg mendidih dulu tau





dah mendidih bole la masukan kerang





masukan telur sebiji..



dah masuk telur tu terus kacau dan tutup api,,kacau buat pusingan 2 kali je ye pastu biarkan jangan kacau dah nanti kering





biar je lepas tutup apai dan kacau alihkan sudip tu supaya tangan x gatal nak kacau2 dah hehe..





masukan dalam pinggan dan bole lah dihidangkan untuk makan bersama keluarga tersayang..


tips maiza:- kalau nak masak char koay teow kunci utama ialah tahap kepanasan yg maksima dan semua bahan yg nak dimasak harus dekat dengan tempat masak  so sediakan bahan2 dulu ye jangan nanti bila nak masak baru la nak cari telur la ,nak basuh telur la,nak potong kucai la



SELAMAT MEMASAK SEMUA ..  

6 comments:

Blue Kitty Shoppe said...
This comment has been removed by the author.
Blue Kitty Shoppe said...

tapi... date enty ni mcm dah ke depan sangat.... ke kami yang ketinggalan... nak gi check calender jap... chiowww....

Amira said...

wahh , nmpk sodapp. boleh toraii (try) ni . hee. thx for sharing. btw , spe bdk laki kat header akk tu ? akak dah kawen ke ? hee :D btw , mcm mane psl air kelapa tu kak nak ilangkn jerawat tu? ;( akk rply kat shoutbox kite taw ! hee :D thx akak syg :D

HAZWAN17 said...

macam sedap je ni..
boleh cuba dekat dapur rumah ni

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

wahhhh mmg peberet mak dara ni....

NOshal latiFF said...

salam..kak,saya nak tnyelah..
macam mane ye nk buat kicap tue? bley kongsi x? terima kasih