status terkini maiza


salam semua...
blog ini berkisah tentang kehidupan harian dan perjalanan hidup maiza,terima kasih kerana singgah disini dan membaca dengan penuh sabar ,maklum la bahasa suka hati aje hehe.
sila tinggalkan komen supaya maiza bole membalas kunjungan anda :)

geng maiza..

Tuesday, 28 June 2011

brownies cheese

 assalamualaikum..
hari ni maiza nak tunjuk gambar maiza 
main masak2 semalam hehe..
dah berapa hari tergendala rancangan nak masak2 nih,,
asik bz je kan..
ok la mari kita tgk ye..

dah siap bancuh terus letak dalam loyang,,

alif x sabar nak makan,,nanti la sayang mama belum masak la hehe..

kasi tabur coklat chip biar meriah lagi rasa coklatnya

dah siap potong n maiza saje je letak ganache bg lagi syok bila ngap

sila jelous tgk maiza punya brownies ye..klu  suka buat la xyah jelous2 hehe..

 mempersembahkan resepinya ye..
maiza ikut resepi dari iluvislam
memang marvelous la hehe
 Bahan-bahan
180 gm butter-dicairkan
275 gm. gula perang
3 biji telur
1 sudu teh vanilla essence
120 gm. tepung naik sendiri
70 gm. serbuk koko

Cheese filling:
250 gm. cream cheese
45 gm. butter
80 gm. gula icing
1 biji telur
Sedikit chocolate chips (ditabur di atas brownies)

Cara Penyediaan:
(1) Gaul butter yang telah dicairkan dengan gula perang hingga sebati
(2) Masukkan telur, sebiji setiap kali. Gaul hingga betul-betul sebati. Masukkan sedikit vanilla essence
(3) MAsukkan tepung dan serbuk koko secara perlahan-lahan dan kacau hingga terasa lembut.
(4) Untuk cheese filling: pukul cream cheese, butter and gula icing hingga sebati. Tambahkan telur dan kemudian teruskan memukul.
(5) Tuangkan setengah drpd adunan brownie ke dalam  diikuti cheese filling.
(6) Tuangkan lebihan adunan brownie tadi di atas cheese filling. Taburkan chocolate chips di bahagian atas brownies.
(7) Bakar di dalam oven (170ºC selama 40 minit)


p/s resepi ganache maiza suka hati je buat  ye
bahan2nya
coklat masakan secukup rasa, susu pekat 3 sudu dan butter 2 sudu 
gaul dalam periuk dan masak atas api perlahan dan terus kacau sampai cair dan bole la tuang atas brownies td ye..
nyum-nyum.. :D

terima kasih sudi baca enrty ni

8 comments:

aida4eva said...

mcm best je..leh try ni :D

maiza love said...

aida4eva:-memang sedap cuba la,,sennag je nak buat yg penting bahan semua ada la hehe..

zOeY zAu YaH said...

aduh kak..mmg saya teringin sgt2..huhu untung family kak..sbb kak rjn msk2..nampak sdp lak tu..

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

salam terjahhhh dari mak.. walaweiiiii mmg jelesssssssss nye tengokkk.. terus rasa laporrrrr dibuatnya ... huhuhuhu

cik najihah said...

singgah terjah dari blog MD :)

saiazuan said...

nyum2.. sedap nyeeeeeeee :D~

dah tengok transformers 3? movie review!!! http://eleventx.blogspot.com/2011/06/movie-review-transformers-dark-of-moon.html

maiza love said...

zOeY zAu YaH;-hehe..bole la try buat sedap tau

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA ;- mak dara resepi dah ada,,jom la buat hehe
tq sebab sudi gak menerjah ke blog maiza yg c seberapa ni,,

cik najihah;-tq sudi singgah..

saiazuan ;- tq singgah..nanti kita p kat blog awak ye..

LUNA LANUN said...

cream cheese tu cemana eh rupanya?!

Entri terbaru:
1. Serius Cute Giler Video si Selena Gomez Terkejut Jumpa Shia LaBoeuf
2. Budaya "I FOLLOW U, U FOLLOW ME BACK"
3. 7 Tips Menjadikan Artikel Blog Anda Mesra Pembaca